Busbanen: liever ten koste van bestaande autowegen dan van groenstroken

Wat een pracht stad is Eindhoven toch ook, lekker veel groen, al is het alleen maar bij de grote wegen die naar het centrum leiden, mooie brede groenstroken die de aandacht toch mooi even afleiden van de ruim voorhanden zijne asfaltstroken.

Wie schetst dan ook mijn verbazing toen ik nadat de Veldmaarschalk Montgomerylaan een tijdje was afgesloten ik die weer op mijn fietsje wilde oversteken. In plaats van groen zag ik nu een prachtig blinkend nieuwe busbaan, prachtig, maar is wel ten koste gegaan van de groenstrook. Dit geldt trouwens voor een groot deel van het HOV2 traject.

Ook denk ik dat het besef eens door moet gaan dringen dat bomen weliswaar mooi zijn maar dat een grasstrook een echt aanzienlijkere bijdrage aan zuurstofproductie leveren, alleen al omdat gras het hele jaar door werkt en bomen, nou ja, kijk nu maar gewoon even naar buiten, mooi al die verschillende kleuren, maar leveren geen gram zuurstof meer af en dat is bijna de helft van het jaar zo.

Mijn ideaalbeeld van een stad is er een waarbij het openbaar vervoer echt gepromoot wordt, een openbaar vervoer waarbij de reistijd ten opzichte van privé vervoer korter is als de reistijd met een privé auto en bij voorkeur ook nog goedkoper is.

huizingalaan2

Dat er daarbij minder weg beschikbaar komt voor privé verkeer is mijns inziens dan eerder een voordeel als een nadeel, een bestuurder die iedere dag een 20-30 minuten in een file staat zal eerder overwegen om het OV of de fiets te pakken, gewoon simpel omdat hij dan sneller is. Deze omslag zal natuurlijk wel tijd nodig hebben en gedurende die tijd zal het milieu er mogelijk onder lijden, ook hier gaat de kost voor de baat uit.

Daarnaast is puur technisch en financieel gezien de aanleg van een busbaan over een bestaande weg aanmerkelijk goedkoper is als het aanleggen van een busbaan over een groenstrook, die eerst moet worden uitgegraven en voorzien moet worden van een wegbed.

Dat extra werk is natuurlijk wel goed voor de werkgelegenheid, maar de kosten moeten uiteindelijk wel door de werkende Eindhovense burger betaald worden, waardoor, als je het echt goed bekijkt de kraanmachinist of grondwerken een deel van zijn eigen loon betaald.

Ik ben absoluut voor busbanen, maar dan liever ten koste van bestaande autowegen in plaats van ten koste van groen.

Tekst Evert Veenendaal
Foto’s Bert Vermolen

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.