De slechte communicatie van de gemeente is zorgelijk

Afgelopen week zijn de bewoners van De Bergen, Tramstraatkwartier en Marienhage enorm geschrokken van een brief van de gemeente. Een nieuw parkeerbeleid werd afgeroepen die per direct inging en waarbij de oude bezoekerspassen van 2018 niet meer geldig zouden zijn. Verder stapt de gemeente pardoes over op een digitaal systeem en moet ingelogd worden via een nieuwe parkeerapp.

Opmerkelijk omdat de gemeente in een eerder stadium heeft gepraat met de bewonersvereniging en er in De Bergen zelfs een aparte werkgroep verkeer voor is opgericht. Terugkoppeling heeft nooit plaatsgevonden en daar is wel actief naar gevraagd.

Wethouder Jannie Visscher (SP) begon dinsdagavond dan ook direct met het aanbieden van haar excuses, de slechte communicatie kwam van haar kant. De brief is onduidelijk want op een digitaal systeem na veranderd er eigenlijk niks. Geen extra kosten, geen bezoekerslimiet van 200 uur, geen consequenties voor mantelzorgers en digibeten of bewoners zonder een Digid kunnen nog altijd een traditionele bezoekerspas aanvragen op het stadskantoor.

Dan reist de vraag waarom gaan we eigenlijk over op een digitaal systeem? Het antwoord luidde dat het wenselijk is dat “wij toewerken naar een digitaal systeem”. Wij, is in dit geval de gemeente, maar dus ook wij als gemeenschap. Dat trek ik sterk in twijfel. Zo’n wens is vanuit de buurt nooit uitgesproken en veelal ouderen, die binnen twee dagen toch enkele honderden handtekeningen hebben verzameld, willen helemaal niet over op een nieuw systeem.

Enfin, overstappen is altijd moeilijk, zelf ken ik tientallen jongeren in de Bergen die totaal geen moeite hebben met een nieuwe app. Toch vind ik het heel jammer dat de gemeente het niet eerder communiceert naar de bewoners of in ieder geval naar de bewonersverenigingen. We willen als gemeente toch graag een sterke burgerparticipatie? Bovendien kan een bericht via een buurtvereniging bij de oudere bewoners in de wijk beter indalen.

Een fout en een snelle ‘excuses’ vind ik dan ook tekort doen voor de honderden bewoners die twee dagen in stress hebben gezeten. En het is een grootte inbreuk op het vertrouwen in de gemeente. Jammer, want de gemeenteraadsverkiezingen komen eraan en we willen juist dat mensen vertrouwen hebben in de lokale politiek. Alles begint bij communicatie en de gemeente heeft genoeg communicatieadviseurs in dienst om een fout als deze te voorkomen. Gelukkig heeft de wethouder toegezegd om de buurten beter op de hoogte te stellen voordat het nieuwe parkeerbeleid ingaat. Ik hoop dat ze zich daar aan houdt en een informatiemiddag organiseert. Als die niet spoedig komt sta ik als eerste aan haar deur te kloppen om dit te regelen!

Jesper de Raad
Kandidaat raadslid BBL