Eindelijk een Eindhovens Taxibeleid

Eindelijk was het dan zo ver. In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 27 oktober 2016 werd het Raadsvoorstel Taxibeleid 2017 (pdf) unaniem door de gemeenteraad goedgekeurd.

Al jaren verzoeken de reguliere Eindhovense taxibedrijven om een Eindhovens taxibeleid. Dit om een einde te maken aan de misstanden, zoals bedreigingen, weigering van korte ritten, de voorste taxi ‘moeten’ nemen en het rekenen van te hoge ritprijzen op de taxistandplaatsen.

Door dit beleid kan Eindhoven bepalen dat alleen taxibedrijven die bij een TTO (Toegelaten Taxi Organisatie waarin is vastgelegd dat de taxibedrijven en de chauffeurs aan bepaalde kwaliteits- en herkenbaarheidseisen moeten voldoen) zijn aangesloten, taxivervoer op de taxistandplaatsen mogen aanbieden. De ‘taxi-avonturiers’ worden hierdoor buitenspel gezet.

In de raadsvergadering werd het inmiddels tweede raadsvoorstel besproken. Het eerste raadsvoorstel werd in november 2015 teruggetrokken, omdat een aantal fracties meer duurzaamheidseisen, zoals emissievrije (volledig elektrisch) auto’s, stelden.

Voor de Brede Beweging LinksOm is duurzaamheid een belangrijk item, maar dit moet wel reëel en haalbaar zijn. Een emissievrije auto, die geschikt is voor het taxivervoer, is flink duurder dan een Euro6 dieselauto. Bovendien is de te rijden afstand tussen het opladen beperkt. Daarom vindt BBL het erg belangrijk dat de ontwikkeling van dit taxibeleid een samenwerking is geweest tussen de gemeente, de politie, de brancheorganisatie en de taxibedrijven.

Voor BBL is deze samenwerking duidelijk in het huidige raadsvoorstel terug te vinden: een emissievrije taxi krijgt nu wél voordelen (zoals voorkeursplaatsen op de standplaatsen en gebruik van de busbanen binnen de ring) en de overige taxi’s kunnen daarnaast blijven bestaan. Voor BBL genoeg reden om ook voor dit Raadsvoorstel te stemmen.

Meer informatie: kwaliteitstaxieindhoven.nl

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.