Introductie in de problematiek rond de groei van Eindhoven Airport

Een introductie in de problematiek. Voor 2014 was er geen gescheiden geluidsruimte, toen was er een percentage voor de burgerluchtvaart gereserveerd. In het Luchthavenbesluit, is er nu een aparte geluidsruimte voor burger en militairenluchtvaart. De 35JE contour is wettelijk en wordt ook gehandhaafd voor defensie en de burgerluchtvaart, behalve als er calamiteit ergens in de wereld, dat geldt alleen voor defensie. Openstelling militair verkeer door de week 07.00-23.00 uur. Openstelling civiel alle dagen 07.00-23.00 uur en openstelling voor recreatief vliegverkeer op zon en feestdagen na 10.00 uur, door de week idem als civiele luchtvaart.

Eindhoven Airport gaat uit van een groei na 2019. Een groter aantal vliegtuigen betekent tevens een grotere geluidsruimte. De gevolgen voor de regio hiervan zijn:
– minder woningbouw;
– grotere uitgiften voor gezondheidszorg;
– waarde vermindering woningen in de omgeving;
– duurdere bedrijfspanden met zwaardere geluidsbescherming;
– werknemers die ziek worden door fijnstof;
– nog meer co2 en zwavel uitstoot(geen euro 95 eisen voor de vliegtuigbrandstof ).

Alle acties die Eindhoven en de omgeving gemeenten doen om de luchtkwaliteit te verbeteren is dan weggegooid geld, want nu al is de luchtverontreiniging van de regio, voor 50% op conto van Welschap en niet de auto. Men zal hierover zeggen, niet alle motoren kunnen op de schone kerosine, alle nieuwe motoren kunnen dat wel. En er zal gezegd worden dat er geen onafhankelijk onderzoek naar is gedaan. Dit klopt, want tot nu toe heeft de groot aandeelhouder alles opgehoest en bij voorbaat de uitkomst vastgelegd aan de onderzoekers, of te wel, onderzoek wat je wilt om tot deze uitkomst te komen.

De uitvoeringstafel en de gemaakte afspraken aldaar worden genegeerd door aangezetenen, die ook aanzitten bij de Brainport onderhandelingen en door het gewicht wat daar aan het vliegveld gegeven worden die afspraken genegeerd. Brainport is nu al bezig met de beïnvloeding, ze hebben Burgemeester Jorritsma al voor hun karretje gespannen en zij zijn al begonnen door hem den Haag te beïnvloeden en hem daar voor hun belangen te laten lobbyen. Hij is al begonnen en men wil pas over 2 jaar met de burgers praten. Dan is alles al in kannen en kruiken en wij hebben als burgers geen inspraak meer en krijgen zoethoudertjes die een bittere nasmaak zullen krijgen. Daarom moet er dit jaar al worden begonnen met de uitvoeringstafeloverleggen anders is het verspilde adem wanneer die over 2 jaar gaat beginnen.

De verwachting is dat men aan de komende onderhandelingen aan de uitvoeringstafel de komende argumenten zal gebruiken; 1 we hebben een potje voor investeringen die we willen gebruiken(en bij de daar opvolgende onderhandelingen zal het argument worden gebruikt, we moeten onze investeringen terug verdienen), 2 we willen meer internationale vluchten want de werknemers van ASML moeten naar huis kunnen voor familie bezoeken of noodgevallen en voor service/verkoop van hun producten, etc..

De weerleggingen zijn, zorg dat homecarriers stileren en moderne motoren gebruiken, dan krijgt u 50% van de weg gevallen geluids-/mileuruimte voor extra investeringen en zijn 50% voor de omwonenden voor minder overlast, bij 2 is de weerlegging eigenlijk nog simpeler met de trein ben je sneller in Schiphol dan met een vliegtuig(vandaar het verdwijnen van de cityhopper van KLM) en met vluchten naar London, Frankfurt en Charles du Gaulle in Parijs, samen de 4 grootste internationale vlieghubs van Europa. Waarom moeten er dan extra vluchten naar Casablanca of Turijn en Barcelona. Geld dat met deze goedkope vluchten daar naar toe gaat en daar wordt uitgegeven aan kleding, goedkopere elektronica etc.etc.etc., zal niet worden uitgegeven in deze regio. Zeker als deze vluchten goedkoper zijn dan een treinkaartje naar Utrecht, Amsterdam of Maastricht.

De omliggende gemeenten vinden dan waarschijnlijk dat de overlast beter verdeeld moet worden, omdat er nu al gefluisterd wordt over een tweede baan, dat deze dan maar gekruist moet komen te liggen zodat Eindhoven een eerlijk deel van de overlast krijgt, de baan zorgt er dan voor dat 50% over wat nu de stilte driehoek heet heen vliegt, wel te verstaan over Gestel, Eindhoven centrum, Stratum, stukje strijp, Woensel zuid en Tongelre. Met alle economische gevolgen van dien, minder bezoek aan het centrum door geluidsoverlast(niet echt prettig), CO2 en zwavel uitstoot, minder terras tijd bij de horeca is een van de gevolgen.

Onderzoeken; de enigste gemeente in de regio die een onderzoek doet is de gemeente Best, zij doen geluidsmetingen in het traject over hun gebied, de andere gemeente willen/krijgen het niet voor elkaar om zelfstandig of samen een netwerk op te bouwen die metingen kunnen doen op geluid en luchtverontreiniging. Eindhoven doet wel aan luchtonderzoek, maar hier gaat men er vanuit dat de overlast alleen van het straatverkeer komt de niet van de luchtvaart.

Een conclusie is er te maken; voor Schiphol is Eindhoven een overloop, alles wat aan de tafel Aalders werd beslist ten gunste van de omwonende van Schiphol, aan vluchtreducties zijn momenteel weer ingevuld door andere maatschappijen. En er zijn zelfs meer vluchten bijgekomen omdat daar met geluidsarmere, zuinigere en daardoor minder uitstoot gevende motoren mag worden gevlogen. Hier wordt geen rekening met gehouden met de omliggende gemeenten en is er geen afspraak over 50% terug aan de omwonenden van de overlast, van de besparing van overlast met de zelfde aantal vluchten, er zijn er nu meer dan voorheen.

Leave a Comment